اخبار و مطالب ورزشي اخبار و مطالب ورزشي .

اخبار و مطالب ورزشي

آشنايي با ورزش فوتبال جهان

جام جهاني فوتبال

قدمت فوتبال به چندين سدهٔ پيش از ميلاد و به چين بازمي گردد كه به تدريج در يونان و رم نيز رواج يافت. فوتبال مدرن امروزي نيز در سال ۱۸۶۶ در مدارس انگلستان شكل گرفت و به تدريج گسترهٔ پراكندگي آن همهٔ جهان را زير پوشش خود قرارداد. با شكل گيري سازمان فيفا در سال ۱۹۰۴ و ايجاد رقابت جام جهاني فوتبال، اين ورزش بسيار گسترده تر شد.

​فدراسيون بين المللي فوتبال (فيفا) در تاريخ ۲۱ مه ۱۹۰۴ در پاريس، فرانسه بنيان گذاري شد. كاميابي هاي ورزش فوتبال در بازي هاي المپيك تابستاني سبب شد كه مقامات فيفا به فكر تشكيل مسابقات جهاني بيافتند. ايدهٔ برگزاري مسابقات جام جهاني فوتبال را ژول ريمه، رئيس وقت فيفا ارائه داد و اين سازمان در كنگره اي در ۲۸ مه ۱۹۲۸ در آمستردام با برگزاري مسابقات جام جهاني موافقت كرد. از همان آغاز، اروگوئه كه قهرمان مسابقات فوتبال بازي هاي المپيك تابستاني ۱۹۲۴ و ۱۹۲۸ شده بود، پيشتاز جام جهاني شد و ميزباني جام جهاني فوتبال ۱۹۳۰ را برعهده گرفت و قهرمان اين جام نيز شد.

نخستين باشگاه فوتبال

باشگاه فوتبال شفيلد نخستين باشگاه فوتبال است و قدمتي ۱۵۲ ساله دارد و در سال ۱۸۵۷ در شهر شفيلد كه در انقلاب صنعتي، عمده مركز توليد فولاد بود، بنيان گذاري شد. ليگ قهرمانان اروپا يكي از معتبرترين جام هاي باشگاهي فوتبال است كه قدمت آن به سال ۱۹۵۵ باز مي گردد. باشگاه فوتبال رئال مادريد در پنج دورهٔ نخست اين مسابقات به قهرماني رسيد. جام باشگاه هاي جهان يكي از معتبرترين مسابقات بين المللي فيفا است كه در سال ۲۰۰۰ بنيان گذاري شد و در نخستين و واپسين دورهٔ (سال ۲۰۱۲) آن، باشگاه فوتبال كورينتيانس از برزيل به مقام قهرماني رسيده است. امروزه ۲۰۷ كشور داراي تيم ملي فوتبال هستند.

فوتبال

محبوب ترين بازي در سراسر جهان فوتبال است كه توسط دو تيم يازده نفره متشكل از بازيكنان فوتبال با يك توپ فوتبال بر روي چمن طبيعي يا مصنوعي با هدف گل زدن انجام مي گيرد. يازده بازيكن هر تيم شامل چند مهاجم، هافبك، مدافع و يك دروازه بان مي شوند كه توسط سرمربي در زمين چيده مي شوند و مانند يك سيستم عمل مي كنند كه سيستم فوتبال ناميده مي شود. امروزه بيش از ۲۵۰ ميليون فوتباليست در بيش از ۲۰۰ كشور وجود دارند.

اندازه زمين فوتبال

طول زمين فوتبال ۹۰ تا ۱۲۰ متر و عرض آن ۴۵ تا ۹۰ متر است. فوتبال در دونيمه ۲۰ تا ۴۵ دقيقه اي انجام مي گيرد و در بازي هاي حذفي و رفت و برگشتي گاهي اوقات، وقت هاي اضافه و پنالتي نيز به آن افزوده مي گردد. فوتبال ضوابطي دارد كه قوانين فوتبال ناميده مي شوند و نمي توان بر خلاف آن ها عمل كرد. سازمان فيفا علاوه بر فوتبال، نهاد رسمي ورزش هاي فوتسال و فوتبال ساحلي نيز مي باشد و كنفدراسيون هاي قاره اي يوفا، اِي اِف سي، سي اِي اِف، كونكاكاف، كونمبول و اُاِف سي از زيرشاخه هاي فيفا هستند.

جام جهاني فوتبال

جام جهاني فوتبال از بزرگ ترين رويدادهاي ورزشي جهان است كه هر چهارسال يك بار در يكي از كشورهاي جهان روي مي دهد. علاوه بر اين، مسابقات بين المللي ديگري مانند بازي هاي المپيك تابستاني، جام كنفدراسيون ها، جام باشگاه هاي جهان، جام ملت هاي اروپا و ليگ قهرمانان اروپانيز رايج است. ليگ هاي متعددي ازجمله لا ليگا و ليگ برتر انگلستان در كشورهاي مختلف به وجود آمده اند كه نوعي مسابقات داخلي محسوب مي شوند. فوتبال بانوان نيز از اواخر سدهٔ نوزدهم ميلادي به راه افتاد. فيفا ادعا مي كند كه وظيفهٔ محافظت بازيكنان از زورافزايي را به خوبي انجام مي دهد و فوتبال، از زورافزايي پاك است. در سال ۲۰۰۴، فيفا يك منشور اخلاقي براي اجراي بازي هاي جوانمردانه به تصويب رساند. اما در سال ۲۰۰۶، اين منشور بازنگري شد و منجر به تشكيل نهاد قضايي سوم فيفا شد.

واژه ي فوتبال

فوتبال در كشورهايي كه آغازگر فوتبال بودند، نام هاي مختلف داشت. اين ورزش در چين تسوچو در ژاپن كِمَري و در يونان و امپراتوري رم هارپاستوم ناميده مي شد. اصطلاح فوتبال (به انگليسي:Football) را براي نخستين بار مردم بريتانيا ابداع كردند، اما مردم ايالات متحده آمريكا آن را ساكر (به انگليسي: Soccer) مي نامند. در بريتانيا اين ورزش در رده هاي سني بزرگسالان، تا مدتي با نام ساكر شناخته مي شد. پس از مدتي، در ردهٔ سني ۱۸ سال براي نخستين بار فوتبال ناميده شد و اين اصطلاح به تدريج بر واژه ساكر تسلط پيدا كرد و در پايان به فوتبال تغيير نام يافت.

اين ورزش در مناطقي از جمله فرانسه، آمريكاي لاتين و اسپانيا با اصطلاح فوتبال ناميده مي شود. آلماني ها با اندكي تنوع آن را Fuball و fooseball مي نامند. ريشهٔ واژهٔ فوتبال به اواخر سال ۱۸۰۰ ميلادي و از هنگامي كه اين ورزش در مدارس انگلستان راه اندازي شد، باز مي گردد.

تعاريف > مسابقهٔ فوتبال:

به بازي كه در آن بازي فوتبال انجام مي گيرد، مسابقهٔ فوتبال مي گويند

تعاريف > تيم فوتبال:

به مجموعه اي از بازيكنان فوتبال گفته مي شود كه در يك مسابقه با هم متحد و هم هدف هستند.

تعاريف > مربي فوتبال:

فردي كه فوتبال نقش تربيت و سازماندهي بازيكنان تيم (از نظر جسمي و روحي) جهت كاميابي در مسابقات را بر عهده دارد در فوتبال امروزي هر تيم چندين مربي دارد كه وظايف به صورت تفكيك شده بين آن ها تقسيم مي شود. سرگروه مربيان تيم، سرمربي ناميده مي شود.

تعاريف > سيستم فوتبال:

سيستم فوتبال

به تاكتيك هايي كه سرمربي براي بازي تيم در نظر مي گيرد و بازيكنان مطابق اين تاكتيك ها در زمين چيده مي شوند، سيستم فوتبال مي گويند كه به نوعي همان ساختار تيم است.

دروازه بان يك پست ثابت است و در سيستم جايي ندارد و ده بازيكن ديگر در اين سيستم در زمين چيده مي شوند.

از جملهٔ سيستم هاي فوتبال ميتوان به ۲–۴–۴، ۱–۱–۴–۴، ۱–۵–۴، ۳–۳–۴ و ۲–۳–۵ اشاره نمود.

سيستم ۲–۴–۴ يكي از رايج ترين سيستم هاي فوتبال است كه در انگلستان بسيار كاربرد دارد و از ۴ مدافع، ۴ هافبك و ۲ مهاجم تشكيل شده است.

سيستم ۱–۱–۴–۴ چنان چه از نامش پيداست، گيج كننده نيست. در اين سيستم، چهار مدافع و چهار هافبك بازي مي كنند و مهاجم دوم پشت مهاجم اصلي قراردارد.

سيستم ۱–۵–۴ را به طور سنتي تيم هاي اروپايي در ليگ هاي برتر خودشان به كار مي گيرند. اين سيستم از چهار مدافع، پنج هافبك و يك مهاجم تشكيل شده است.

سيستم ۳–۳–۴ يك سيستم كاملاً هجومي است. اين سيستم از چهار مدافع، سه هافبك و سه مهاجم تشكيل مي شود و علاوه بر حمله كردن با سه مهاجم، خط هافبكي قوي و نيرومند را دارا مي باشد.

سيستم ۲–۳–۵ نيز تاچند سال پيش به يك سيستم محبوب تبديل شده و به خوبي امكان جابه جايي مهاجمان و مدافعان را فراهم مي كند. اين سيستم همان طور كه از نامش پيداست، از پنج مدافع، سه هافبك و دو مهاجم تشكيل شده است.

يكي از سيستم هاي نوين فوتبال ۱–۴–۱–۴ است كه ساختاري مانند ۳–۳–۴ دارد، با اين تفاوت كه هافبك ها و مهاجمان چپ و راست تقريباً روي يك خط بازي مي كنند و مهاجم نوك از ديگر مهاجمان جلوتر بازي مي كند.

از ديگر سيستم هاي محبوب فوتبال، ۲–۵–۳ است كه شامل سه مدافع، پنج هافبك و دو مهاجم مي شود.

كاپيتان در فوتبال

كاپيتان يكي از بازيكنان است كه وظيفه رهبري تيم در زمين بازي را بر عهده دارد و با بستن بازوبند به بازوي چپش، از ديگر بازيكنان متمايز مي شود.

تعاريف > دروازه بان:

دروازه بان هر تيم وظيفه جلوگيري از ورود توپ به دروازه خودي را بر عهده دارد و لباس وي از ساير بازيكنان تيم متمايز است. وي تنها بازيكن تيم است كه اجازه دارد توپ را (در محدوده مشخص) با دست لمس نمايد.

مدافع فوتبال

به بازيكني گفته مي شود كه محل جاي گيري او در زمين خودي است و ميان دروازه بان خودي و مهاجم حريف قرار مي گيرد و وظيفهٔ اصلي وي مقابله با حمله تيم حريف است. مدافعان خود به انواع مدافع مركزي، مدافع كناري، سوييپر، مدافع جلو و مدافع آزاد (ليبرو) دسته بندي مي شوند.

تعاريف > هافبك:

به بازيكني گفته مي شود كه معمولاً در ميانهٔ زمين بازي مي كند و به زير مجموعه هايي از جمله هافبك هجومي، هافبك دفاعي، هافبك مياني و هافبك كناري تقسيم مي شود. وظايف اصلي هافبك، رساندن توپ به مهاجمان براي گل زني و كمك به مدافعان براي جلوگيري از گل خوردن است.

تعاريف >مهاجم:

به بازيكني گفته مي شود كه در خط جلو بازي مي كند و نزديك ترين بازيكن هر تيم به دروازهٔ حريف است. وظيفه اصلي مهاجم گلزني است. مهاجم زير مجموعه هاي مختلفي مانند مهاجم نوك، مهاجم كنار و مهاجم كاذب دارد.

تعاريف > بازيكن ذخيره:

بازيكن فوتبالي است كه بر روي نيمكت مي نشيند و در مسابقات استاندارد، حداكثر ۳ بازيكن ذخيره مي توانند جايگزين بازيكنان اصلي شوند.

تعاريف > هت تريك:

اگر يك بازيكن در يك مسابقه سه بار يا بيشتر گل زني كند، مي گويند او هت تريك كرده است

تعاريف > كلين شيت (دروازه بسته):

هنگامي كه يك تيم در يك مسابقه هيچ توپي وارد دروازه اش نشود؛ مي گويند آن تيم (يا دروازه بان آن تيم) كلين شيت (دروازه بسته) انجام داده است.

تعاريف > ديواره دفاعي:

يك رديف از بازيكنان فوتبال است كه شانه به شانه يك ديگر مي ايستند و تلاش مي كنند جلوي شوت بازيكنان حريف به دروازه خودي را در زمان نواخت ضربه ايستگاهي مستقيم بگيرند. اين رديف انساني مي بايست حداقل ۱۰ يارد از توپ كاشته شده فاصله داشته باشد.

تعاريف > آوانتاژ:

قانوني است كه به داور اجازه مي دهد در مواردي كه خطايي را روي بازيكني تشخيص داده است، اگر تشخيص دهد كه در جريان ماندن بازي به نفع بازيكن هدف خطا است، اعلام خطا نكند و بازي را ادامه دهد.

بازي

فوتبال قواعدي دارد كه قوانين فوتبال ناميده مي شوند و بازي براساس آن ها انجام مي گيرد. توپ فوتبال وسيله اي است كه بازي با آن انجام مي گيرد و دور آن ۷۱ سانتي متر است. در زمين فوتبال، دو تيم كه هر كدام از يازده بازيكن (شامل مهاجم، هافبك، مدافع و يك دروازه بان) تشكيل شده، به رقابت با يك ديگر مي پردازند و آرمان هر تيم وارد كردن توپ به دروازهٔ حريف يا اصطلاحاً گل زدن است. هر تيمي كه در پايان بازي گل بيشتري به ثمر رسانده باشد، برندهٔ بازي است و تيم مقابل بازنده است. اگر هر دو تيم به تعداد مساوي گل به ثمر برسانند، با هم مساوي يا تساوي كرده اند.

بازيكنان معمولاً با پاي خود توپ را در زمين جابه جا مي كنند و گاهي اوقات از ديگر بخش هاي بدن (به ويژه سر) نيز براي جابه جا كردن توپ استفاده مي كنند. بازيكنان تنها از دست ها و بازوهاي خود نمي توانند استفاده كنند. همهٔ بازيكنان توپ را در هر جهت و در سراسر زمين جابه جا مي كنند، اما نمي توان توپ را در موقعيت آفسايد دريافت كرد.

بازيكنان با روش هاي كنترل توپ از جمله دريپلينگ (دريبل كردن)، پاس دادن توپ به هم تيمي، شوت زدن كه معمولاً با عكس العمل دروازه بان روبه رو مي شود، براي خود فرصت گل زني ايجاد مي كنند. بازيكنان براي جلوگيري از پيشروي فوتباليست هاي رقيب، اعمالي چون پريدن پاس ها، تكل زدن و برخورد فيزيكي با بازيكنان تيم مقابل را انجام مي دهند. فوتبال به طور كلي يك بازي روان است و تنها هنگامي كه توپ از زمين بازي بيرون برود و يا داور خطاي بازيكني را گرفته باشد، متوقف مي شود. پس از توقف، بازي مجدداً آغاز مي گردد.

كارت هاي فوتبال

يك بازي شامل دوتيم است كه هركدام ۱۱ بازيكن درون زمين دارند كه يكي از آن ها دروازه بان است. اگر تعداد بازيكنان يك تيم درون زمين كم تر از ۷ نفر باشد، يا بيش از چهار بازيكن از يك تيم كارت قرمز بگيرند، بازي لغو مي شود.

داوران

هر بازي توسط داوري مقتدر كه توانايي اجراي همه اعمال داوري در زمين را داشته باشد، اداره مي شود. داوران تنها در صورت مشورت با كمك داوران يا داور چهارم (به شرط اين كه بازي مجدداً آغاز نشده باشد)، نظر خود را تغيير مي دهند و يا بازي را فسخ مي كنند. در زمين دو كمك داور وجوددارد كه صلاحيت اعتراض به تصميمات نادرست داور وسط را برعهده دارند. آن ها براي كنترل درست بازي معمولاً حدود ۹٫۱۵ متر (۱۰ يارد) از خط عرضي زمين فاصله دارند. داور چهارم نيز يكي ديگر از مقامات داوري است كه بيرون زمين قراردارد و مسئوليت هايي هم چون هماهنگي تعويض بازيكن هاي تيم ها را برعهده دارد. در صورتي كه يكي از كمك داوران توانايي ادامهٔ كمك داوري بازي را نداشته باشد، داور چهارم جايگزين او مي شود. در مسابقات جام ملت هاي اروپا ۲۰۱۲، دو داور به طور آزمايشي روي خط دروازه ها ايستادند و كمك داوران را در تصميم گيري به ويژه تصميم گيري هاي منطقهٔ پنالتي كمك كردند.

كمك داور در زمين وجود دارند كه مي توانند در اين موارد به تصميم داور اعتراض كنند:

هنگامي كه تمام توپ ميدان بازي را ترك كند.

هنگامي كه كرنر، گل و پرتاب انجام مي گيرد.

هنگامي كه ممكن است يك بازيكن در شرايط آفسايد باشد.

زماني كه تيمي درخواست تعويض كند.

هنگامي كه از ديدگاه داور، سوءرفتار و ياهر حادثهٔ ديگري رخ دهد.

هنگامي كه خطايي انجام مي گيرد، كمك داور مي تواند مسئله را بهتر براي داور توضيح دهد.

هنگامي كه در ضربات پنالتي، پيش از اين كه بازيكن ضربه را بزند، دروازه بان پايش از خط دروازه جلوتر بيايد و توپ وارد دروازه شود، كمك داور اعتراض مي كند.

قوانين فيفا

فيفا قوانيني در درون و بيرون از زمين فوتبال وضع كرده است. اين قوانين در ۳ مارس ۲۰۱۲ تغييركرد و در ۱ ژوئن ۲۰۱۲ به اجرا درآمد. در زير به طور مختصر به شرح آن ها مي پردازيم:

زمين بازي:

طبق ابعاد ميدان زمين كه توسط هيئت بين المللي فوتبال نوشته شده است، طول زمين بايد ۹۰ تا ۱۲۰ متر (۱۰۰ تا ۱۵۰ يارد) و عرض آن ۴۵ تا ۹۰ متر (۵۰ تا ۱۰۰ يارد) باشد. خط مياني زمين كه به اندازه عرض زمين است، مناطق حمله و دفاع دوتيم را جدا مي كند و شعاع دايره مياني ميدان ۹٫۱۵ متر (۱۰ يارد) است. زمين از دو سمت به محوطه جريمه مستطيل شكل امتداد مي يابد و اين محوطه جريمه ۱۵٫۵ متر (۱۸ يارد) از خط دروازه فاصله دارد. محوطه كوچك مستطيل شكل درون محوطه جريمه كه منطقهٔ گل زني ناميده مي شود، ۵٫۵ متر (۶ يارد) از خط دروازه فاصله دارد.

زمين بازي فوتبال بايد مستطيل شكل با سطحي از جنس چمن باشد. با توجه به اين كه قوانين فوتبال در انگلستان شكل گرفته است، اندازه زمين فوتبال براساس دستگاه امپراتوري بيان مي شوند و در اين اندازه گيري، از دستگاه متريك استفاده نمي شود. استفاده از واحدهاي اندازه گيري ديگر، به شكل سنتي در خارج از بريتانيا نيز مرسوم است.

توپ

توپ بازي بايد از چرم يا مواد مناسب ديگر ساخته شده باشد.

بر اساس قانون شماره ۲ توپ بازي بايد كروي شكل، پر از هوا و با محيط ۶۸ تا ۷۰ سانتيمتر، با فشار هواي ۸ تا ۱۲ پوند در اينچ مربع، وزن ۴۱۰ تا ۴۵۰ گرم و پوشيده از چرم يا مواد مناسب ديگر باشد.

اين نوع توپ، توپ استاندارد و يا توپ شماره ي نيز ناميده مي شود. در مسابقات ويژه گروه هاي سني و مسابقات داخل سالن از توپ هاي كوچكتر و سبكتري استفاده مي شود. براي مثال توپ شماره ۴ توپ استاندارد براي بازي فوتسال است.

مدت زمان بازي

بازي فوتبال در دو نيمه ۴۵ دقيقه اي انجام مي گيرد، مگر اين كه داور و دوتيم بر تغيير مدت زمان بازي توافق كرده باشند. هرگونه توافق براي تغيير مدت زمان بازي (براي مثال كاهش هرنيمه به ۴۰ دقيقه به دليل نبود نور كافي) بايد پيش از انجام بازي، صورت گرفته باشد.

آغاز مجدد بازي

بازي در اين موارد مجدداً آغاز مي گردد:

هنگام آغاز مسابقه

پس از به ثمر رسيدن يك گل در طول بازي

هنگام آغاز نيمه دوم

هنگام آغاز هردو نيمه وقت هاي اضافي.
گل زدن

هنگامي كه تمام توپ از خط دروازه ردشود، به شرطي كه پيش از آن خطايي صورت نگرفته باشد، اين تيم گل به ثمر رسانده است.

آفسايد

بر اساس اين قانون بازيكني كه در موقعيت آفسايد قرار دارد حق مشاركت فعال در بازي را ندارد. بازيكني در موقعيت آفسايد است كه در هنگام زدن ضربه توپ توسط هم تيميش هم جلوتر از توپ و هم جلوتر از بازيكن ماقبل آخر تيم حريف به دروازه حريف نزديكتر باشد.


برچسب: ، جام جهاني فوتبال، خبرهاي مهم فوتبال، زمين فوتبال، فدراسيون فوتبال، ورزش فوتبال،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۱ مهر ۱۳۹۶ساعت: ۰۳:۴۲:۵۶ توسط:faezeh موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :